Viktiga hälsotips vid stress

Stress är ett av dom vanligaste, och kanske farligaste problemen i dagens samhälle. Dom flesta är tillgängliga dygnet runt, har svårt att säga nej och sätta gränser och tar sig inte tiden för ordentlig återhämtning. Nedan följer några hälsotips du kan ta till när du känner dig stressad men som även kan vara bra i förebyggande syfte för att du ska hålla dig frisk och pigg.

Sänk kraven och lyssna på kroppens signaler

Det finns många saker som kan göra att stress uppstår men inte helt sällan beror det på höga krav. Att ställa krav på sig själv kan såklart bara både bra och nyttigt men det kan också ställa till problem när det blir för mycket.

Ett hälsotips för dig som har höga krav för dig själv, och som kör på trots att det känns tufft är att helt enkelt tänka om. Skriv ner dina krav – det ger en tydligare bild av om det är rimligt eller inte. Fundera på hur du kan sänka kraven och fokusera mer på det som får dig att må bra i både kropp och själ.

Ett annat viktigt hälsotips är att lyssna på och respektera kroppens signaler. Alla människor är olika toleranta för stress – vissa hanterar det bra medan andra har svårare att må bra i livets stressiga perioder. Oavsett vilken typ du är så är det viktigt att klämma in avkoppling och återhämning i stressen, för att inte riskera att bli sjuk som följd.

Hälsotips för avkoppling och minskad stress

Tillhör du en av dom som bara kör på finns en risk att det förr eller senare tar stopp. Ett viktigt hälsotips i allmänhet är att hitta en tid och plats för avkoppling, vila och återhämtning och exakt vad som ger just det kan också skilja sig, beroende på hur man är som person.

En del gillar att träna för att låta tankarna vila, andra åker till sommarstugan och stänger av mobilen. Har du svårt att hitta något som passar för dig får du helt enkelt prova dig fram.

Tillhör du däremot en av dom som inte hanterar stress särskilt bra är det kanske ännu viktigare att varva ner. Följande hälsotips kan hjälpa dig att stressa mindre:

  • Säg nej oftare
  • Hitta något som får dig att känna lugn
  • Hitta en lugn plats
  • Ta hjälp om det behövs

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.